Ασύνδετο σχήμα

Συμπαράθεση προτάσεων ή προτασιακών στοιχείων χωρίς την παρουσία συνδετών, αλλά μόνο με τη χρήση του κόμματος (π.χ. «Ήρθα, είδα, νίκησα»). Επιτελεί τρεις λειτουργίες: [α] Αισθητική λειτουργία: Ο λόγος επιταχύνεται και δημιουργείται ένα λαχανιαστό/ επί τροχάδην ύφος που προσφέρει υφολογική ποικιλία στο κείμενο και τέρπει αισθητικά τον αναγνώστη. [β] Αποφαντική λειτουργία: Δίνεται έμφαση κυρίως στο πλήθος και όχι στο περιεχόμενο των αναφερόμενων παραγόντων. [γ] Κατευθυντική λειτουργία: Δημιουργείται συναισθηματική ένταση στον αναγνώστη με αποτέλεσμα αυτός να εμπλέκεται συναισθηματικά.

Να εξηγήσεις την επιλογή της συντάκτριας του κειμένου να συμπαραθέσει με τη χρήση κόμματος μια σειρά ονοματικών φράσεων στο τέλος της §2.

Η συντάκτρια του κειμένου συμπαραθέτει με τη χρήση κόμματος τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος κόσμος. Με το ασύνδετο σχήμα που δημιουργείται ο λόγος επιταχύνεται (λαχανιαστό ύφος) με αποτέλεσμα αφενός να δίνεται έμφαση στο πλήθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κόσμος, αφετέρου να αισθητοποιείται η έντονη ανησυχία που προκαλούν στην ανθρωπότητα τα προβλήματα αυτά και να εμπλέκεται συναισθηματικά και να ευαισθητοποιείται ο αναγνώστης, ώστε στη συνέχεια να πειστεί για την αναγκαιότητα υιοθέτησης της διά βίου εκπαίδευσης.

[1] «Σ’ ένα σταθερό κόσμο η λογική είναι η πρωταρχική ανάμεσα σ’ όλες τις ιδιότητες· σ’ έναν κινητό κόσμο, συνεχώς ανανεούμενο, πρέπει να είμαστε ικανοί να επινοούμε, να εφευρίσκουμε, να συνδυάζουμε, να λύνουμε τα προβλήματα, που παρουσιάζονται σε κάθε περιοχή»: Να ερμηνεύσεις τη χρήση του ασύνδετου σχήματος που χρησιμοποιεί ο συντάκτης στην §3 του Κειμένου 27.

[2] Να εντοπίσεις δύο περιπτώσεις ασύνδετου σχήματος στην §3 του Κειμένου 31 και να εξηγήσεις την επιλογή του συγγραφέα να καταφύγει σε αυτή με τέτοια συχνότητα.

[3] «Η σύγχυση πραγματικών … των ανθρώπων»: Τι επιτυγχάνει ο συγγραφέας του Κειμένου 66 με το ασύνδετο σχήμα στην §3;