Οργανωτικό σχήμα με σκοπό την πληροφόρηση (διευκρίνιση των διαστάσεων μιας έννοιας για την εξασφάλιση σαφήνειας/ ακρίβειας, την αποφυγή της σύγχυσης κτλ.) ή την κατεύθυνση/ πειθώ. Εμφανίζεται με δύο διαστάσεις: [α] Καθαρή διαίρεση: Διάκριση μιας έννοιας στα είδη της. [β] Ταξινόμηση: Ένταξη αντικειμένων σε κατηγορίες. Τα δομικά στάδια του σχήματος είναι: [α] Σύντομη διαίρεση: Διαιρετέα έννοια (= έννοια που πρόκειται να διαιρεθεί/ ταξινομηθεί), διαιρετική βάση (= κριτήριο διαίρεσης/ ταξινόμησης), είδη (= το πηλίκο της διαίρεσης). [β] Ανάπτυξη διαίρεσης/ ταξινόμησης: ανάπτυξη των ειδών σε σχέση με τη διαιρετική βάση. [γ] Συμπέρασμα της ανάπτυξης. Οι κειμενικοί δείκτες του σχήματος αναφέρονται [α] σε ρήματα ενέργειας που δηλώνουν ταξινόμηση (π.χ. «διακρίνεται», «διαιρείται») και [β] σε ταξινομικούς δείκτες λόγου (πρώτο … δεύτερο κτλ.).
ΛΥΜΕΝΟ ΘΕΜΑ
Ποια είναι, κατά τη γνώμη σου, η πρόθεση του συντάκτη στην §3 του Κειμένου 1 (σσ. 2-3); Πώς ο τρόπος με τον οποίο οργανώνεται ο λόγος υπηρετεί την πρόθεση αυτή;
ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗ
[α] Να καταγράψεις τον τρόπο οργάνωσης της §2 του Κειμένου 11 (σσ. 16-17). Για ποιον λόγο, κατά τη γνώμη σου, ο συντάκτης έκανε αυτή την επιλογή;
[β] Με ποιον τρόπο οργανώνεται ο λόγος στην §2 του Κειμένου 47 (σσ.67-69); Για ποιον λόγο, κατά τη γνώμη σου, ο συντάκτης έκανε αυτή την επιλογή;
[γ] Ποιος είναι, κατά τη γνώμη σου, ο σκοπός του συγγραφέα του Κειμένου 63 (σσ. 92-93) στο απόσπασμα που αποτελείται από τις §3 και §4; Πώς ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσεται ο λόγος στο απόσπασμα υπηρετεί τον σκοπό αυτό;