Επιχειρηματολογία

Η επιχειρηματολογία (argumentation) είναι ένας κατευθυντικός κειμενικός τύπος που επιτελεί την κοινωνική λειτουργία της πειθούς. Υπάρχουν δύο είδη επιχειρηματολογίας: [α] Έκθεση (exposition) για την παρουσίαση μιας θέσης γύρω από ένα θέμα και την υποστήριξή της με τα κατάλληλα επιχειρήματα και [β] συζήτηση (discussion) για την παρουσίαση διαφορετικών πτυχών ενός επίμαχου θέματος και την τεκμηριωμένη κατάθεση προσωπικής γνώμης γύρω από αυτό.

Τα δομικά στάδια της έκθεσης είναι: [α] Αποδεικτέα θέση, [β] απόδειξη και [γ] συμπέρασμα. Τα δομικά στάδια των συζητήσεων είναι: [α] Θέμα, [β] επιχειρήματα υπέρ και κατά, [γ] θέση/ συμπέρασμα.

Οι κύριες γλωσσικές συμβάσεις της επιχειρηματολογίας είναι [α] Επιστημική τροπικότητα και δεοντική τροπικότητα και [β] αιτιακοί δείκτες λόγου.