Οργανωτικό σχήμα με σκοπό την πληροφόρηση (διευκρίνιση της σημασίας μιας έννοιας για την εξασφάλιση σαφήνειας/ ακρίβειας, την αποφυγή της σύγχυσης κτλ.) ή την κατεύθυνση/ πειθώ (βλ. συλλογισμός, κατηγορικός). Αναπτύσσεται σε τρία στάδια: [α] Σύντομος ορισμός: Οριστέα έννοια (= έννοια που πρόκειται να οριστεί), έννοια γένους (= υπερκείμενη έννοια/ σύνολο), ειδοποιός διαφορά (= ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της οριστέας έννοιας). [β] Ανάπτυξη ορισμού: αναλυτικός ορισμός (παρουσίαση/ ανάπτυξη χαρακτηριστικών), συνθετικός (= παρουσίαση των μερών που συνθέτουν την έννοια), γενετικός (= παρουσίαση της διαδικασίας δημιουργίας της έννοιας). [γ] Συμπέρασμα της ανάπτυξης. Κειμενικοί δείκτες που χρησιμοποιούνται είναι: Συνδετικά ρήματα (π.χ. «είναι», «ονομάζεται») ή σχετικοί μετακειμενικοί δείκτες (π.χ. «ορίζεται ως…»).
ΛΥΜΕΝΟ ΘΕΜΑ
Με ποιον τρόπο οργανώνεται ο λόγος στην §2 του Κειμένου 24 (σσ. 36-38); Για ποιον λόγο, κατά τη γνώμη σου, ο συντάκτης έκανε αυτή την επιλογή;
ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗ
[α] Με ποιον τρόπο οργανώνεται ο λόγος στην §2 του Κειμένου 3 (σσ. 5-6); Να τεκμηριώσεις την απάντησή σου με αναφορές σε χωρία της παραγράφου. Για ποιον λόγο, κατά τη γνώμη σου, ο συγγραφέας επέλεξε τον συγκεκριμένο τρόπο;
[β] Η §1 του Κειμένου 12 (σσ. 18-19) οργανώνεται με το κειμενικό σχήμα του ορισμού. Αφού τεκμηριώσεις την παρατήρηση αυτή, να εξηγήσεις την επιλογή του συντάκτη, λαμβάνοντας υπόψη το κειμενικό είδος.
[γ] Ποια είναι η πρόθεση του συντάκτη στην §2 Κειμένου 19 (σσ. 29-30); Να τεκμηριώσεις την απάντησή σου, αναλύοντας το κειμενικό σχήμα που κυριαρχεί σε αυτή.
[δ] Πώς οργανώνεται το απόσπασμα των §1 και §2 του Κειμένου 42 (σσ. 60-62); Να τεκμηριώσεις την απάντησή σου με παραπομπές στο κείμενο. Για ποιον λόγο, κατά τη γνώμη σου, η συντάκτρια έκανε αυτή την επιλογή; Να απαντήσεις, λαμβάνοντας υπόψη το είδος του κειμένου.
[ε] Με ποιον τρόπο οργανώνεται η §2 του Κειμένου 63 (σσ. 92-93); Για ποιον λόγο, κατά τη γνώμη σου, ο συντάκτης έκανε αυτή την επιλογή;