Σημειολογικό σύστημα με το οποίο επιτελείται στον γραπτό λόγο η λειτουργία του επιτονισμού. Τα σημεία στίξης, ανάλογα με τη λειτουργία της, διακρίνονται σε: [α] Συντακτικά: Οργανώνουν το κείμενο σε συντακτικές ενότητες (τελεία, άνω τελεία, διπλή τελεία, κόμμα). [β] Σχολιαστικά: Σχολιάζουν τα λεγόμενα απευθυνόμενα στο ακροατήριο (παρένθεση, παύλα, θαυμαστικό, ερωτηματικό, εισαγωγικά, αποσιωπητικά).
ΤΥΠΟΛΟΓΙΑ ΘΕΜΑΤΩΝ
[1] Ζητείται από τους μαθητές να ερμηνεύσουν τη λειτουργία ενός σημείου στίξης, λαμβάνοντας υπόψη στοιχεία της επικοινωνιακής περίστασης (κειμενικό είδος, σκοπός, ακροατήριο κτλ.).
[2] Ζητείται από τους μαθητές να ερμηνεύσουν/ να αξιολογήσουν την παρουσία ή την απουσία σχολιαστικών σημείων στίξης από ένα κείμενο.
ΛΥΜΕΝΟ ΘΕΜΑ
Να ερμηνεύσεις τη λειτουργία των παρακάτω σημείων στίξης στο Κείμενο 22 (σσ. 33-34): [α] ερωτηματικό (§1), [β] διπλή τελεία (§2), [γ] διπλή παύλα (§2), [δ] κόμματα στην τελευταία περίοδος της §2, [ε] εισαγωγικά (§3), [στ] κόμματα στην τελευταία περίοδο της §4, [ζ] αποσιωπητικά (§5), [η] άνω τελεία (§5). Στη συνέχεια να εξηγήσεις την παρουσία πλήθους σχολιαστικών σημείων στίξης στο κείμενο, λαμβάνοντας υπόψη τον σκοπό για τον οποίο γράφτηκε και το ακροατήριο στο οποίο απευθύνεται.
ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗ
[1] Στην §1 του Κειμένου 1 (σσ. 1-2) να εξηγήσεις τη χρήση της διπλής τελείας, της παρένθεσης, των εισαγωγικών και του κόμματος στην τελευταία περίοδο.
[2] Να εξηγήσεις καθεμιά από τις χρήσεις των εισαγωγικών στο Κείμενο 5 (σσ. 7-8).
[3] Να ερμηνεύσεις τη λειτουργία καθενός από τα σχολιαστικά σημεία στίξης του Κειμένου 6 (σσ. 8-9). Για ποιον λόγο, κατά τη γνώμη σου, γίνεται τόσο ευρεία χρήση της συγκεκριμένης κατηγορίας στίξης;
[4] Να εξηγήσεις τη χρήση των παρακάτω σημείων στίξης στο Κείμενο 10 (σσ. 14-15): διπλή παύλα και ερωτηματικό στην §1, της διπλής τελείας στην §2, της άνω τελείας στην §5.
[5] Στο Κείμενο 13 (σσ. 19-20) να εξηγήσεις τη λειτουργία των εξής σημείων στίξης: ερωτηματικό (§1), παρένθεση, εισαγωγικά (τα δεύτερα), διπλή τελεία και κόμματα (τελευταία πρόταση) (§2), παύλα (§7).
[6] Ποια είναι η λειτουργία των ερωτημάτων στο τέλος του Κειμένου 15 (σσ. 22-24); Να απαντήσεις, λαμβάνοντας υπόψη τη θέση του στο κείμενο.
[7] Στο Κείμενο 18 (σσ. 27-28) να εξηγήσεις τη χρήση των εισαγωγικών και του θαυμαστικού (§4), της διπλής παύλας, του κόμματος και της διπλής τελείας (§6), της άνω τελείας (§8).
[8] Να εντοπίσεις στο Κείμενο 20 (σσ. 30-31) τέσσερις (4) διαφορετικές χρήσεις των εισαγωγικών και να εξηγήσεις τη λειτουργία τους.
[9] Να εξηγήσεις τη χρήση των παρενθέσεων στο Κείμενο 28 (σσ. 41-43).
[10] Να ερμηνεύσεις τη χρήση της άνω τελείας στην §2 του Κειμένου 33 (σσ. 49-50).
[11] Να εξηγήσεις τη λειτουργία των παρακάτω σημείων στίξης στο Κείμενο 34 (σσ. 50-51): κόμμα (τελευταία πρόταση της §1), εισαγωγικά (§2) και άνω τελεία (§4).
[12] Στο Κείμενο 36 (σσ. 52-53) γίνεται ευρεία χρήση σχολιαστικών σημείων στίξης (εισαγωγικά, ερωτηματικά, αποσιωπητικά, θαυμαστικό). Να δώσεις από ένα παράδειγμα για κάθε είδος και να εξηγήσεις τη λειτουργία του. Για ποιον λόγο, κατά τη γνώμη σου, ο συγγραφέας έκανε αυτή την επιλογή;
[13] Να εξηγήσεις τη χρήση της διπλής τελείας στο Κείμενο 38 (σσ. 54-55).
[14] Στο Κείμενο 41 (σσ. 58-59) να εξηγήσεις τη χρήση της διπλής τελείας (§1), του ερωτηματικού (§2), της άνω τελείας (§3), της παρένθεσης και των αποσιωπητικών (§4).