Οργανωτικό σχήμα με σκοπό τον εντοπισμό ομοιοτήτων ή/ και διαφορών μεταξύ δύο ή περισσότερων οντοτήτων. Το οργανωτικό πρότυπο αναπτύσσεται σε τρία στάδια: [α] Παρουσίαση των οντοτήτων που πρόκειται να συγκριθούν. [β] Ανάπτυξη των ομοιοτήτων/ διαφορών με δύο τρόπους: i. Σημείο προς σημείο. ii. Κατά σκέλη. [γ] Συμπέρασμα της ανάπτυξης. Οι κειμενικοί δείκτες είναι αντιθετικοί δείκτες λόγου και μετακειμενικοί δείκτες (αντίθετες λέξεις, εναντιωματικές μετοχές κτλ.) που δηλώνουν αντίθεση.
ΛΥΜΕΝΟ ΘΕΜΑ
Η §2 του Κειμένου 88 οργανώνεται στη βάση της αντίθεσης. Να βρείτε τα δύο μέρη της αντίθεσης και να εξηγήσετε πώς αυτή η επιλογή εξυπηρετεί τον σκοπό της συντάκτριας.
ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗ
[α] Η §3 του Κειμένου 2 οργανώνεται με το σχήμα της σύγκρισης – αντίθεσης. Να τεκμηριώσεις την παρατήρηση αυτή, παραπέμποντας σε χωρία του κειμένου.
[β] Πώς οργανώνεται ο λόγος στο απόσπασμα των §1-§3 του Κειμένου 26; Για ποιον λόγο, κατά τη γνώμη σου ο συντάκτης έκανε αυτή την επιλογή;
[γ] Ποια είναι, κατά τη γνώμη σου, η πρόθεση του συντάκτη στην §1 του Κειμένου 57; Πώς ο τρόπος με τον οποίο επέλεξε να την οργανώσει υπηρετεί την πρόθεση αυτή;
[δ] Με ποιον τρόπο οργανώνεται ο λόγος στην §2 του Κειμένου 64; Για ποιον λόγο, κατά τη γνώμη σου, ο συντάκτης έκανε αυτή την επιλογή;